Totemcharter

De totemisatie is een van de vele rituelen binnen scouting en een ritueel dat we binnen scouts Wijnegem en bij uitbreiding ook binnen Scouts & Gidsen Vlaanderen heel hoog in het vaandel dragen. Jogivers krijgen een totemnaam: de naam van een dier dat de eigenschappen, talenten en persoonlijkheid van de persoon in kwestie weerspiegelt. Givers krijgen hun voortotem: een extra eigenschap die hun persoonlijkheid nog een beetje meer naar voren brengt en een totemnaam echt uniek maakt.

Die totemnaam krijg je echter niet zomaar. Om je naam te verdienen, moet je jezelf eerst wat uitdagen. We gaan als het ware, samen met onze leden, op zoek naar wie ze echt zijn. Zo leren wij, de leiding, onze leden nog beter kennen en kunnen we er voor zorgen dat elk lid een gepaste, mooie totemnaam krijgt die hij/zij voor de rest van zijn/haar leven met veel trots kan dragen.

Op scouts Wijnegem is het doen en laten van die toteming een groot geheim voor iedereen die (nog) niet getotemd is. Dit maakt het allemaal een beetje spannender en uitdagender, maar zorgt ook voor een intensere beleving en een nog grotere vreugde en trots wanneer je je totem dan eindelijk krijgt.

Die geheimhouding is een bestaande traditie die we graag in ere houden. Máár, we willen jullie als (mogelijks) onwetende ouder toch ook niet volledig in het duistere houden. We weten dat sommigen onder jullie wat angstig toeleven naar die toteming en jullie kinderen daardoor niet helemaal gerust meegeven op kamp en dat begrijpen we.
Daarom hebben we enkele jaren terug het totemcharter opgesteld. Dit is een document met richtlijnen omtrent onze totemisatie. Hieronder kunnen jullie dit totemcharter vinden.

Moesten jullie hieromtrent toch nog vragen hebben, aarzel dan zeker niet om een mailtje te sturen naar de groepsleiding. Zij beantwoorden jullie vragen met veel plezier!